2020-2025 Studio morfobatimetrico dell'alveo fluviale del Tevere da Roma Nord all'area di foce fluviale (DTA.AD003.493)
Thematic area
Earth system science and environmental technologies
Project area
Rischi ambientali, naturali e antropici (DTA.AD003)Structure responsible for the research project
Institute of environmental geology and geoengineering (IGAG)
Project manager
ALESSANDRO BOSMAN
Phone number: 0644485075
Email: alessandro.bosman@cnr.it
Abstract
During the last years several repeated multibeam survey were conducted on the Tiber river mouth at Fiumicino to Roma city. The high resolution digital elevation models collected during the last years (2005, 2010. 2013, 2014 and 2015), have highlighted a rapid and impressive evolution of the river bed. The Fiumicino channel bed is composed of layer of alluvial sediment overlying an older substratum, but also by an extensive dune field. The rapid filling of sediments causes several problems for sea/river navigation. Moreover in this area are located the maritime rescue ships (Coast Guard, and rescue means) dedicated to immediate operation in case of accident from the nearby Leonardo da Vinci International Airport. At present the Fiumicino channel has been dredged, but it requires a continuous monitoring. Repeated surveys will be conducted in next months in order to define the minimum depth needed for navigationand planning of new dredging operations. These study activities are still in progress. Also, are started the activities on laser scanner and multibeam bathymetry data fusion in order to characterize the natural and anthropogenic features.
Goals
Gestione del rischio costiero e valutazione per la sua mitigazione. Interventi mirati in risposta ad eventi rilevanti (sia naturali che antropici), dell'ambiente marino-costiero e delle acque interne. Sviluppo di metodologie morfobatimetriche ad alta risoluzione, finalizzate all'individuazione di aree critiche alla navigazione marittima-fluviale per le unità delle Forze dell'Ordine in servizio di pronto intervento. Realizzazione di carte batimorfologiche di dettaglio per lo studio dei processi morfosedimentari attivi. Cartografie tematiche con indicazione delle aree soggette a rapido movimento (residui batimetrici) sia in condizioni "naturali" (accumulo di sedimenti, migrazione di forme di fondo, erosione localizzata ecc.) che per effetto di interventi antropici. Integrazione di dati laser scanner e multibeam (cloud points) per le aree emerse e sommerse, al fine di caratterizzare i lineamenti morfologici in continuità sia naturali che antropici. Verifica dei processi erosivi alle pile dei ponti e dei fenomeni di sottoescavazione al piede delle banchine con conseguente instabilità gravitativa.
Start date of activity
01/01/2020
Keywords
Sedimentologia, multibeam, batimetria
Last update: 12/03/2025